رشد چشمگیر امّت اسلامی درپرتو امامت آخرين حجّت الهي:
امّتي كه در پرتو دين واحد و تحت امامت و ولايت واحد آخرين حجّت الهي آرمانشهر بشري را تشكيل مي‏ دهند، به گونه‏ اي رشد مي‏ كنند و قله‏ هاي بلند فرهنگ و دانش را تسخير مي‏ كنند كه به تمام بيست و هفت بخش علوم دست مي‏ يابند، در حالي كه قبل از ظهور حضرتش با تمام پيشرفت علمي‏ اش، خواه با چراغ وحي يا ابزار تجربه، به بيش از دو بخش آن دست نيازيده بود و اين چنين ضعف، نقص و سستي از شيعيان آن حضرت زدوده مي‏ گردد و قلوبشان چونان پاره‏ هاي فولاد محكم مي‏ گردد، به شكلي كه هر يك توان چهل مرد را پيدا مي‏ كند. امام مهدي ص263
اعمالتان را ابدی کنید تا اهل نجات باشید:
انسان ابدی باید کارهای ابدی داشته باشد.انسان پس از مرگ یا بهشتی است یا دوزخی که هیچ رحمتی در آن نیست، هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست لذا اگر کسی اهل نجات باشد به کارهای ابدی دست می زند.
سفارش اهل بیت به نوشتن همه سخنان ایشان:
مردي از پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)پرسيد: هرچه از شما ميشنوم بنويسم؟ فرمود: آري. پرسيد: چه در حال خوشنودي شما و چه در حال غضب شما؟ گفت: آري، زيرا ما در تمام اين شئون، جز حق چيزي نمي گوييم کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم،ص200.
پاداش نگارش علوم:
از رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)رسيده است كه هرگاه از انسان با ايمان، يك برگ توشه علمي بماند، آن برگ حجابي بين او و آتش قيامت خواهد شد: «المُؤمنُ إذا ماتَ و تركَ ورقةً واحدةً عليها علمٌ تكونُ‏ تلك الورقةُ يوم القيامة ستراً فيما بينه و بين النار… ». وقتي توشه عالِمي را به حضور امام حسن عسكري(عليه السلام) ارائه دادند، آن حضرت فرمود: خداوند سبحان به هر حرفي از آن، نوري در قيامت به نويسنده آن عطا كند. کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم
ابلیس تا آخر دست بردار نیست:
خداوند در سوره یس فرموده است:عقلا و حکما حواسشان باشد که ابلیس تا آخر دست بردار نیست و رقیب سرسختی است.رقیبی چون ابلیس که به خود نیز رحم نکرده است و محصول شش هزار سال عبادت خود را به آتش کشیده است.
عناصر محوری حوزه های علمیه:
گرچه در بخشی از آیات، تعلیم مقدّم بر تزکیه است اما اساس کار، مقدم بودن تزکیه است؛ اما تعلیم، مقدمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. بنابراین آن جا که تزکیه مقدّم شده، برای این است که اساس کار، تزکیه و تربیت روح است. آن جا که تعلیم، مقدّم شده، برای این است که مقدّمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. قهراً عناصر محوری حوزه های علمیه را طهارت روح و قداست روح تشکیل می دهد.

چهارشنبه 26 تير 1398
             تاريخ:  27 مهر 1390  

جديدترین استفتائات حضرت آیت الله جوادی آملی درباره احکام حج
اين استفتائات مجموعه سئوالات مربوط به احکام حج مي باشد که از محضر حضرت آيت الله جوادي آملي (حفظه الله ) سوال شده
ايشان به آنها پاسخ داده اند.

محضر مبارك حضرت آيت¬الله جوادي آملي (دامت بركاته)
سلام عليكم :

احتراماً نظر مبارك خود را درباره مسائل ذيل مرقوم فرمائيد:
1- حكم پوشيدن چانه براي زنها در حال احرام چيست؟
پوشاندن مقدار كمي از چانه در حال احرام حرام نيست.

2- حكم خشك كردن بعضي از صورت براي زنان و بعضي از سر براي مردان در حال احرام چيست؟
در صورتي كه مرد سر را و زن صورت را با حوله نپوشاند جائز است.

3- اگر قبل از رسيدن به حجر اسود شك كند كه آيا دور هفتم است يا هشتم حكمش چيست؟
الف: شك در عدد شوط در اثنا موجب بطلان طواف و لزوم اعاده است.
ب: احتياط آن است كه دور اخير را در فرض سؤال تمام كند و طواف را اعاده نمايد.

4- آيا استفاده از موي مصنوعي براي مردان در حال احرام كفاره دارد؟
الف: اگر موي مصنوعي در سر كاشته شد مانعي ندارد.
ب: اگر به صورت كلاه ساخته شد فقط در حال ضرورت جائز است.
ج: در هر حال عمل حج و عمره صحيح است.
د: در غير حال ضرورت احتياطاً يك گوسفند كفاره دارد.

5- اعتماد به ديگري در عدد اشواط و طواف و سعي و عدد سنگ¬هاي رمي چگونه مي¬باشد؟
اعتماد به ديگري در صورت اطمينان جائز است.

6- حكم ظن به عدد اشواط طواف و سعي و عدد سنگ¬هاي رمي را بيان فرماييد.
الف: ظنّ طمأنينه آور معتبر است.
ب: ظنّ فاقد طمأنينه در حكم شك است.

جوادي آملي – 22 ذيقعده 1432



   (( اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً ))