رشد چشمگیر امّت اسلامی درپرتو امامت آخرين حجّت الهي:
امّتي كه در پرتو دين واحد و تحت امامت و ولايت واحد آخرين حجّت الهي آرمانشهر بشري را تشكيل مي‏ دهند، به گونه‏ اي رشد مي‏ كنند و قله‏ هاي بلند فرهنگ و دانش را تسخير مي‏ كنند كه به تمام بيست و هفت بخش علوم دست مي‏ يابند، در حالي كه قبل از ظهور حضرتش با تمام پيشرفت علمي‏ اش، خواه با چراغ وحي يا ابزار تجربه، به بيش از دو بخش آن دست نيازيده بود و اين چنين ضعف، نقص و سستي از شيعيان آن حضرت زدوده مي‏ گردد و قلوبشان چونان پاره‏ هاي فولاد محكم مي‏ گردد، به شكلي كه هر يك توان چهل مرد را پيدا مي‏ كند. امام مهدي ص263
اعمالتان را ابدی کنید تا اهل نجات باشید:
انسان ابدی باید کارهای ابدی داشته باشد.انسان پس از مرگ یا بهشتی است یا دوزخی که هیچ رحمتی در آن نیست، هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست لذا اگر کسی اهل نجات باشد به کارهای ابدی دست می زند.
سفارش اهل بیت به نوشتن همه سخنان ایشان:
مردي از پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)پرسيد: هرچه از شما ميشنوم بنويسم؟ فرمود: آري. پرسيد: چه در حال خوشنودي شما و چه در حال غضب شما؟ گفت: آري، زيرا ما در تمام اين شئون، جز حق چيزي نمي گوييم کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم،ص200.
پاداش نگارش علوم:
از رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)رسيده است كه هرگاه از انسان با ايمان، يك برگ توشه علمي بماند، آن برگ حجابي بين او و آتش قيامت خواهد شد: «المُؤمنُ إذا ماتَ و تركَ ورقةً واحدةً عليها علمٌ تكونُ‏ تلك الورقةُ يوم القيامة ستراً فيما بينه و بين النار… ». وقتي توشه عالِمي را به حضور امام حسن عسكري(عليه السلام) ارائه دادند، آن حضرت فرمود: خداوند سبحان به هر حرفي از آن، نوري در قيامت به نويسنده آن عطا كند. کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم
ابلیس تا آخر دست بردار نیست:
خداوند در سوره یس فرموده است:عقلا و حکما حواسشان باشد که ابلیس تا آخر دست بردار نیست و رقیب سرسختی است.رقیبی چون ابلیس که به خود نیز رحم نکرده است و محصول شش هزار سال عبادت خود را به آتش کشیده است.
عناصر محوری حوزه های علمیه:
گرچه در بخشی از آیات، تعلیم مقدّم بر تزکیه است اما اساس کار، مقدم بودن تزکیه است؛ اما تعلیم، مقدمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. بنابراین آن جا که تزکیه مقدّم شده، برای این است که اساس کار، تزکیه و تربیت روح است. آن جا که تعلیم، مقدّم شده، برای این است که مقدّمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. قهراً عناصر محوری حوزه های علمیه را طهارت روح و قداست روح تشکیل می دهد.

سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
             تاريخ:  8 بهمن 1390  
به همت گروه تفسیر ترتیبی
جلد 25 تفسير تسنيم منتشر شد
به همت گروه تفسیر ترتیبی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، جلد 25 تفسیر تسنیم منشر شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، اين اثر ارزشمند پيرامون تفسير آيات 25 ـ 73 سورهٴ مباركهٴ «انعام» است.

اين جلد از تفسير گرانسنگ تسنيم به موضوعاتي گوناگون همچون فرجام تكذيب آيات الهي و دور شدن از ساحت وحي و نبوت، كيفر مشركان و آرزوي آنان در قيامت، اعتراف آنان به حقانيت قيامت پس از مرگ، بيان خسارت منكران معاد و حسرت آنان، شناخت حقيقت زندگي دنيا و راز تشبيه آن به لهو و لعب، اندوه پيامبر اكرم(ص) و دلداري خدا به وي، تكذيب شخص و شخصيت پيامبر و تسلاّي به او، زندگان حقيقي (مؤمنان) و مردگان واقعي (كافران)، معجزه‌خواهي مشركان و پاسخ به شبهه عدم نزول معجزه، قدرت الهي در برنامه‌ريزي براي موجودات، ويژگي‌هاي رهروان راه راست، احتجاج با مشركان از راه برهان فطرت، آزمون به بلاها براي شكوفايي فطرت، عذاب استدراج و سنّت الهي، ريشه‌كن شدن ستمگران، احتجاج به آزمون عملي براي اثبات توحيد ربوبي، مي‌پردازد.

اين جلد در ادامه موضوعاتي ديگر همانند نجات انسان‌ها در پرتو ايمان و عمل صالح، ابطال پندارهاي مشركان درباره وحي و نبوت، انذار كافران و نفي ولي و شفيع براي اثربخشي انذار، سفارش به پيامبر درباره پارسايان فقير، تفاوت‌هاي مادي و معنوي و آزمون الهي، ابلاغ سلام خدا به دانشجويان الهي، احتجاج با مشركان در ردّ بت‌پرستي، پاسخ پيامبر از استعجال عذاب مشركان، ويژگي‌هاي مهم مخزن غيب الهي، ثبت همه چيز در كتاب مبين، مرگ يا توفي تام الهي، قاهريت و فوقيت خدا و آثار آن، بازگشت روح آدمي به خدا، بيان انواع عذاب الهي (آسماني، زميني، نزاع‌هاي داخلي)، عملي شدن عذاب الهي، نهي از خوض در آيات تدويني و تكويني خدا، نزاهت پيامبر از پيشينهٴ كفر و شرك، جلوه‌هاي بارز توحيد و تسليم، را بازگو مي‌كند.

در پايان کتاب بحث مفصلی درباره هدفمندي نظام آفرينش وجود دارد كه به همراه آن كلام برخي مفسران اهل تسنن را بررسي و نقد مي‌كند.



   (( اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً ))