جام معرفت
رشد چشمگیر امّت اسلامی درپرتو امامت آخرين حجّت الهي:
امّتي كه در پرتو دين واحد و تحت امامت و ولايت واحد آخرين حجّت الهي آرمانشهر بشري را تشكيل مي‏ دهند، به گونه‏ اي رشد مي‏ كنند و قله‏ هاي بلند فرهنگ و دانش را تسخير مي‏ كنند كه به تمام بيست و هفت بخش علوم دست مي‏ يابند، در حالي كه قبل از ظهور حضرتش با تمام پيشرفت علمي‏ اش، خواه با چراغ وحي يا ابزار تجربه، به بيش از دو بخش آن دست نيازيده بود و اين چنين ضعف، نقص و سستي از شيعيان آن حضرت زدوده مي‏ گردد و قلوبشان چونان پاره‏ هاي فولاد محكم مي‏ گردد، به شكلي كه هر يك توان چهل مرد را پيدا مي‏ كند. امام مهدي ص263
اعمالتان را ابدی کنید تا اهل نجات باشید:
انسان ابدی باید کارهای ابدی داشته باشد.انسان پس از مرگ یا بهشتی است یا دوزخی که هیچ رحمتی در آن نیست، هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست لذا اگر کسی اهل نجات باشد به کارهای ابدی دست می زند.
سفارش اهل بیت به نوشتن همه سخنان ایشان:
مردي از پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)پرسيد: هرچه از شما ميشنوم بنويسم؟ فرمود: آري. پرسيد: چه در حال خوشنودي شما و چه در حال غضب شما؟ گفت: آري، زيرا ما در تمام اين شئون، جز حق چيزي نمي گوييم کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم،ص200.
پاداش نگارش علوم:
از رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم)رسيده است كه هرگاه از انسان با ايمان، يك برگ توشه علمي بماند، آن برگ حجابي بين او و آتش قيامت خواهد شد: «المُؤمنُ إذا ماتَ و تركَ ورقةً واحدةً عليها علمٌ تكونُ‏ تلك الورقةُ يوم القيامة ستراً فيما بينه و بين النار… ». وقتي توشه عالِمي را به حضور امام حسن عسكري(عليه السلام) ارائه دادند، آن حضرت فرمود: خداوند سبحان به هر حرفي از آن، نوري در قيامت به نويسنده آن عطا كند. کتاب سرچشمه اندیشه،جلدپنجم
ابلیس تا آخر دست بردار نیست:
خداوند در سوره یس فرموده است:عقلا و حکما حواسشان باشد که ابلیس تا آخر دست بردار نیست و رقیب سرسختی است.رقیبی چون ابلیس که به خود نیز رحم نکرده است و محصول شش هزار سال عبادت خود را به آتش کشیده است.
عناصر محوری حوزه های علمیه:
گرچه در بخشی از آیات، تعلیم مقدّم بر تزکیه است اما اساس کار، مقدم بودن تزکیه است؛ اما تعلیم، مقدمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. بنابراین آن جا که تزکیه مقدّم شده، برای این است که اساس کار، تزکیه و تربیت روح است. آن جا که تعلیم، مقدّم شده، برای این است که مقدّمۀ تزکیه است نه مقدّم بر تزکیه. قهراً عناصر محوری حوزه های علمیه را طهارت روح و قداست روح تشکیل می دهد.
             تاريخ:  4 مرداد 1392  
دکتر پارسانیا در نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی مطرح کرد؛
تبیین دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص تحول علوم انسانی و وجه تمایز آن با سایر دیدگاه ها
همزمان با نشست تبیین دیدگاه های آیت الله جوای املی در خصوص تحول علوم انسانی و وجه تمایز آن با سایر دیدگاه ها که توسط مجمع عالی حکمت اسلامی و در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، حاضران و اندیشمندان بر معنای واقعی تحول در علوم انسانی که همان علوم انسانی دینی و اسلامی است، تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر پارسانیا با سخنانی مبنی بر اینکه موضوع تحول علوم انسانی همان علوم انسانی دینی و اسلامی است، افزود: اگر این روزها در جامعه سخن از تحول در علوم انسانی است، منظور حرکت به سمت علوم انسانی دینی و اسلامی است.
به باور پارسانیا دیدگاه ها و نظرات گوناگونی درباره حوزه علوم انسانی و تحول در آن وجود دارد که باید برای بررسی تمامی دیدگاه ها ساعت ها وقت گذاشت تا به یک دیدگاه واحد رسید اما آنچه که آیت الله جوادی آملی معتقد هستند این است که ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی در بحث تحول علوم انسانی وجود دارد که این روزها اندیشمندان، دانشمندان و آیات عظام سرگرم تحقیق و تفحص در این زمینه هستند.
این شاگرد استاد جوادی آملی با اشاره به برخی دیدگاه ها و نظرات استاد خود گفت: آیت الله جوادی آملی معتقد هستند که علوم انسانی اسلامی، علمی است که از مفاهیم اسلامی بهره گیری کرده باشد و یا این علم در راستای اهداف اسلامی باشد و این علوم در راستای اهداف کلی اسلام مورد بهره برداری قرار گیرد.
بنابر اظهارات این استاد دانشگاه در یک محیط اسلامی ارزش هایی که علم را به خدمت می گیرد اسلامی خواهد بود و علم انسانی اسلامی به ساختار درونی روح مربوط می شود. به باور آیت الله جوادی آملی تحول در علوم انسانی در ذیل تحول در علم است یعنی تنها بحث علوم انسانی مطرح نیست و علوم پایه را هم شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه برای شناخت راه های تحول در علوم انسانی باید فرصت ها و تهدیدهای موجود را شناسایی کرد، گفت: نمی توان تنها با جلسات و همایش هایی تحت عنوان تحول در علوم انسانی به دنبال رسیدن به علوم انسانی اسلامی و دینی بود. باید در ابتدا وضعیت علوم انسانی در دنیا را شناخت، فرصت ها مطالعه و تحقیق ها را شناسایی کرد تا بتوانیم به نقطه نظر واحدی درباره حوزه علوم انسانی اسلامی در جامعه خود برسیم.
گفتنی است پس از سخنان حجت الاسلام پارسانیا جلسه پرسش و پاسخ درباره دیدگاه های آیت الله جوادی آملی در این حوزه با حضور علاقمندان برگزار شد.



کلام نور
قال الصادق عليه السلام :
للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: 1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)

وسائل الشيعه، ج 7 ص 290 ح‏6